18.4.2017

Minun silmämeikinpohjustajat: Lumene, Elizabeth Arden, Too Faced, NARS, Smashbox



Minä jo pitkään halusin tehdä postauksen jossa esittelisin useita eri merkkisiä mutta periaatteessa samanlaisia tuotteita. Mulle kun sattuneista syistä on meikkejä kertynyt muutaman kaapillisen verran, niin kyllä niitten kesken voi jo jotain vertaluja tehdä, vai mitä!

Tässä postauksessa vertailen keskenään kuutta eri silmämeikinpohjustajaa ja kerron mitä eroja niillä on, mun suosikit ja inhokit ja näytän swatcheja. Mitä mieltä, kiinnostaako teitä tämäntyyppiset postaukset?

Silmämeikinpohjustaja on meikkituote jota ilman en voi enkä halua olla! Käytän lähes joka päivä. Jos mulla on mitään silmämeikkiä, mulla on myös silmämeikinpohjustajaa 98% varmuudella. Mulla on raskaat luomet ja lisäksi rasvoittuva silmäluomien iho joten ilman pohjustajaa silmämeikit eivät millään pysy siistinä vaan luomivärit kertyy viiruiksi luomivakoon. Tajusin onneksi jo ajat sitten että hyvällä pohjustajalla meikki pysyy siistinä ja uudenveroisen näköisenä aamusta iltaan joten silmämeikinpohjustajista on tullut meikkivarastoni tärkeä osa.

Tässäpä nämä mun silmämeikin pohjustajat:

Mennäänpä järjestyksessä!

Lumene, Elizabeth Arden, Too Faced, NARS, Smashbox Smoke, Smashbox White


1. Lumene Beauty Base Eyeshadow Primer.
Hintaa en osaa sanoa varmasti mutta joukon edullisin. 12€?

Lumenen pohjustaja oli mun ensimmäinen! Käytin tuotetta vuosia  - siitä huolimatta että Lumene aina muutaman vuoden välein muutti pakkausta ja hintakin on tainnut vuosien saatossa pikkusen nousta. Olin pitkään tosi tyytyväinen tähän pohjustajaan enkä kaivannut tilalle uudenlaista/muun merkkistä tuotetta. Pikkuhiljaa kuitenkin alkoi tuntua että Lumenen pohjustaja ei enää riitä mulle - varmaankin luomet muuttuivat entistä raskaammiksi ja Lumenen pohjustaja ei enää pidä meikkiä niin hyvin kuin ennen. Tämä vanha tuubi on melkein tyhjä enkä ole käyttänyt sitä enää pitkään aikaan. En tiedä, onko Lumenen viimeaikaisen uudistuksen myötä tullut jo joku uusi versio tästä.

Luomella tämä on aika lailla huomaamaton.

Lumenen silmämeikinpohjustajan plussia ovat edullinen hinta (usein tarjouksessakin!) ja hyvä saatavuus sekä ihan kohtuullisen hyvä pito. En usko että ostan itse jatkossa kun olen löytänyt paremman tuotteen.

Valmistajan lupaama käyttöaika 24kk.

2. Elizabeth Arden Advanced Eye-Fix Primer.
Tämä pohjustaja oli toinen mitä kokeilin. Kallis, taitaa olla joukon kallein silmämeikinpohjustaja, muistaakseni n. 33€. Tämä pohjustaja on koostumukseltaan paksumpi kuin muut mitä olen kokeillut ja sävytetty "ihonsävyiseksi" beigeksi. Se on melko peittävä luomella eli peittää esim. pieniä verisuonia ja muita ihon värivirheitä, tekee luomen ihosta tasaisen "maalauspohjan" silmämeikkitaiteiluja varten. Tämä on kyllä hyvä asia, erityisesti jos luomen iho on kirjava.

Valitettavasti mulle tämä pohjustaja ei sittenkään kuitenkaan sopinut ihan niin hyvin kuin toivoin. Ongelma on siinä että se on mun makuun aivan liian raskas. Siis kirjaimellisesti raskas. Paksuhko koostumus hieman tuntuu ja ennen kaikkea näkyy luomella sellaisena ylimääräisenä meikkikerroksena mikä korostaa ihon pinnan epätasaisuutta ja pientä pinnan ryppyilyä. Sileillä luomilla tämä saattaa toimia ihan mainiosti mutta mä jotenkin koen että tämä saa yläluomen ihon näyttämään vanhemmalta :( Ja jos meikin kanssa näyttää huonommalta kuin ilman meikkiä - mitä järkeä siinä sitten on?


Lumene, Elizabeth Arden, Too Faced, NARS, Smashbox Smoke, Smashbox White


Mä oon ruvennut sanomaan tätä Ardenin pohjustajaa sementiksi. Swatch-kuvassakin näkyy, että se (toinen vasemmalta) erottuu ihosta paksuhkona ja peittävänä beigenä kerroksena.

Pito on hyvä mutta ei joukon paras. Ehkä piirun verran parempi kuin Lumene. Mutta Lumene näyttää (tai siis ei näy) iholla paremmalta. Arden on jäänyt käyttämättä.

Valmistajan lupaama käyttöaika 12kk.

3. Too Faced 24+ Hour Shadow Insurance.
Ei myydä Suomessa joten hinta riippuu siitä, mistä sen ostaa. N. 25€.
 
Tämä pohjustaja on kuuluisa ja syystäkin - se on minustakin ehdottomasti paras silmämeikinpohjustaja mitä olen käyttänyt! En keksi tästä mitään pahaa sanottavaa! Sävy on läpikuultava beige ja koostumus kevyttä. Iholla se on lähes näkymätön, silti hiukan tasoittaa luomen ihoa. Pakkaus on käytännöllinen ja riittoisa tuubi. Ja tämä pitää! Too Faced ei ole pettänyt kertaakaan - meikki pysyy kauniina kunnes pesen sen itse pois.

Mun tuubi on jo ihan lopussa mutta toinen pakkaus odottaa jo avaamattomana. En halua enää olla ilman tätä pohjustajaa! Plussaa siitäkin, että vaikka pakkaus on jo lopussa, pohjustaja ei ole kuivunut eikä sen koostumus ole muuttunut kokkareiseksi tai hankalasti levittyväksi, mitä on usein tapahtunut Lumenelle.

Paras ja toimivin, 5/5!

Valmistajan lupaama käyttöaika 12kk.

4. NARS Pro-Prime Smudge Proof Eyeshadow Base.
Ei myydä Suomessa joten hinta riippuu ostopaikasta. N.25€?
Mä niin halusin tykätä tästä! Kulttimaineessa oleva NARSin pohjustaja on monen suosikki. Minun suosikkia siitä ei tullut.

Suurin syy on muotoilu joka on minusta epäkäytännöllinen ja epähygieninen - huulikiiltoa muistuttava pakkaus jossa on säiliö pohjustajalle ja applikaattorilla varustettu korkki. Koen hankalaksi sen että en voi pursottaa sormenpäälle vain sen verran ainetta, mitä tarvitsen. Applikaattori joutuu levitysvaiheessa kosketuksiin ihon kanssa ja mahdollisesti kerää bakteereja ihon pinnalta. Ja pimeässä säiliössä nämä saavat sitten rauhassa muhia... Ällöö! En voi hygieniasyistä käyttää samaa tuotetta asiakkaille koska applikaattori on jo "saastunut". Lisäksi sulkiessa pakkausta siihen pumppautuu ilmaa mikä kaiken järjen mukaan saattaa vaikuttaa koostumukseen.

Koostumukseltaan tämä oli jännän voidemainen ja kevyen tuntuinen, käytännössä väritön mutta swatchissa näyttää läpikuultavan valkoiselta (heijastaa valoa). Vähän kuin silmänympärysvoidetta levittäisi iholle! Läpinäkyvänä ei tasoita luomen värivirheitä.

Pito on hyvä joskin mielestäni häviää Too Facedin pohjustajalle.

En pidä pakkauksesta joten en osta jatkossa.

Valmistajan lupaama käyttöaika 12kk.



5. Smashbox Photo Finish Lid Primer Smoke.
Kicks myy yksinoikeudella Suomessa, hinta 21€

Smashbox on tuonut markkinoille hiljattain uusia pohjustajia jotka on tarkoitus valita ihonsävyn mukaan - joukossa on pari eri tummuusastetta olevaa beigeä. Samassa tuli myös tumma primer Smoke joka käy paitsi hyvin tummalla iholle, niin myös smoky-silmämeikkien pohjustamiseen. Siihen tarkoitukseen mä sen hankin.

Smoke ei korvaa mun lempparipohjustajaa, Too Facedilla ei ole syytä huoleen. Mutta se on silti hyvä ja hauska "meikkilelu". Sävy on tummahko harmaanruskea ja jättää iholle peittävän kerroksen. Ja tämän kanssa oikeasti on smoky-meikkien teko ja häivytys ehkä 100 kertaa helpompaa - jos saa itse primerin häivytettyä hyvin! Pito on heikompaa kuin Too Facedilla tai NARSin pohjustajalla mutta 8h työpäivän/bileitten ajan pysyy.

Tän kohdalla annan anteeksi myös typerän applikaattoripakkauksen - värillistä primeriä ei ole kiva levittää luomelle sormin koska se oikeasti on tumma. Taputtelen applikaattorilla luomelle ja häivytän siveltimellä.

Valmistajan lupaama käyttöaika 6kk. Hygieniasyistä aion pitää aikarajoituksesta kiinni.


Lumene, Elizabeth Arden, Too Faced, NARS, Smashbox Smoke, Smashbox White

6. Smashbox Photo Finish Lid Primer White.
Suomessa saa Kicksistä, 21€

Kuuluu samaan sarjaan Smoke-primerin kanssa mutta on White eli valkoinen. Tämä on kaikille niille, jotka ovat levittäneet luomelle valkoista kynää/luomiväriä jotta esim. pastellisävyiset luomivärit erottuu iholla kirkkaina ja puhtaina. Eli valkoinen pohjustaja.

Samanlainen applikaattoripakkaus kuin Smoke-pohjustajassa. Tämä valkoinen vaan ei vaikuta minusta yhtä pigmenttiseltä ja peittävältä, koostumus on jotenkin epätasaisempaa ja iholle jää vaaleampia läiskiä ja alueita joista iho kuultaa läpi. Kirjavuus kuitenkin tasoittuu kun luomiväri levitetään päälle. Kannattaa silti varautua siihen että heti primerin levityksen jälkeen luomet näyttää hirveiltä! Kiva lelu mutta ei jatkuvaan käyttöön, ei minusta korvaa tavallista pohjustajaa silti. Too Faced, you're still The One!

Pito on samankaltainen kuin Smoke-pohjustajalla, kestää työpäivän ongelmitta.
Käyttöaika 6kk.

Aion myöhemmin kirjoittaa Smashboxin pohjustajista Smoke ja White oman postauksen jossa olisi meikkikuvia, miten käyttäytyvät luomella ja miltä luomivärit näyttää näitten päällä. Oon nyt ihan innoissani leikkinyt näillä mun uusilla meikkileluilla :D

Käytätkö silmämeikinpohjustajaa? Mikä on sun lemppari?
Kiinnostaako jatkossa tämäntyyppiset postaukset?

17 kommenttia:

  1. Hyvä ja tarpeellinen postaus:) Vertailupostauksia on aina hyödyllistä lukea.
    Hyvä pohjustaja on kullan arvoinen, melkeinpä. Käytin joskus tosi kauan sitten, joskus 90-luvulla, Lumenen pohjustajaa ja se oli aika heikko esitys. Ehkä ovat muuttaneet koostumusta sittemmin.
    Käytän itse vain halpisosastoa, Essencen ja L.A. Girlin pohjustajia, jotka toimivat minun luomillani tosi hyvin. Voisin kyllä kokeilla Smashboxia, kun sitä on nykyisin helposti saatavissa Kicksistä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä jos tästä on hyötyä :)

      Smashboxilla on niin paljon erilaisia pohjustajia, tosi mielenkiintoinen merkki! Niillä on myös peruspohjustaja silmämeikille, ei sävytetty. Ehkä kokeilen sitä vielä joku kerta.

      Poista
  2. Kiin-nos-taa! Totta maar.

    Mä teen tästä sen päätelmän, että saatan hankkia seuraavaksi tuon Too Facedin pohjustajan :)

    Olen käyttänyt UD:n originalia, mutta kun menivät 'parantelemaan' pakkausta, en ole ostanut uutta. Eli siihenkin tuli tuo applikaattori kun ennen oli tuubi. Sen jälkeen olen kyllä nähnyt UD:n (US) verkkokaupassa jonkun (LE?) satsin vanhan mallisella tuubilla, mutta en viitsinyt ruveta puljaamaan niitä shipiton tmv. kautta. Siis munhan olis jo varmaan pitänyt heittää tuo loppu pois, on ollut varmaan auki kaksi vuotta enkä muista luvattiinko mitä. Mulla on myös avattuna Sigman pottipohjustaja, siis purkissa, pitäisköhän tänään sitten käyttää sitä. Eihän sekään ole hygienialtaan paras mahdollinen.

    Lumenet on käytetty ja toimi silloin joskus ihan ok. En kyllä osannut vaatia mahdottomia, kun se oli eka pohjustaja mullakin, mutta auttoihan se todellakin, kun mulla on syvä luomivako, johon saa säilöttyä päivän kuluessa silmämeikin kätevästi. En ole tainnut muita testatakaan?

    Mitä kautta olet hankkinut Too Facedin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Too Faced oli myynnissä Rodoksen Sephorassa, sieltä sen alunperin hankin. Sitten toisen pakkauksen ostin jo Tukholman Sephorasta.

      En oo kokeillut tuota UD:n kehuttua pohjustajaa. Ehkäpä joku kerta vielä tulee testattua sekin. Mutta jos se on applikaattoripakkauksessa niin ehkä sittenkin jää testaamatta :(

      En tykkä purkkimallisistakaan. Minusta ne kuivuu nopeammin ja se että pitää aina jollakin puhtaalla spaattelilla kaivaa purkista ei ole kovin käytännöllistä.

      Hyvä jos tämäntyyppiset vertailupostaukset kiinnostaa, voisin kirjoittaa lisää :)

      Poista
    2. Ei ole purkkimalliset munkaan mielihommia. Tuo oli joku heräteostos ehkä tai se kuului johonkin settiin, en muista varmaksi. Kun käytin sitä eilen, muistinkin miksen ole käyttänyt enemmän: se on aika voimakkaan pinkkipersikan värinen ja siinä on jotain hohdetta. Ei ole kyllä Sigman ainoa pohjustaja tietenkään mitä on olemassa :)

      Mä otan purkeista vaan sormella, koska olen kuitenkin pessyt kädet. Mun on tehnyt mieli monta kertaa kysyä miten ihmiset käyttää spaattelia tai paremminkin kuinka pitävät sen puhtaina. Mä ajattelisin, että jos sitä ei pyyhi alkoholilla juuri ennenkuin sillä ottaa purkista, sillä vie myös kaikkea kivaa purkkiin, vaikka sen olisi pessytkin edellisen käytön jälkeen. Sillä säilytyspaikka tuskin useimmilla on steriili. Miten itse teet, vai käytätkö ylipäätään spaattelia koskaan? Sitä paitsi joka kerta kun purkin aukaisee, siihen laskeutuu ilmasta kaikenlaista, että ei purkkia pysty pitämään kauhean puhtaana kuitenkaan.

      Juu, vertailut on jees!

      Poista
    3. Mulla on hyvin vähän purkkiin pakattua kosmetiikkaa yleensäkin. Jätän purkit ostamatta juuri hygieniasyistä ja siksi että pelkään tuotteen pilaantuvan nopeasti jos on kosketuksissa ilman kanssa usein. Mutta jos tarvii kaivaa jotain purkista, mulla on käytössä metallinen spaatteli jonka pyyhin ennen käyttöä alkoholipohjaisella siveltimien pikaputsarilla (Kicksin) ja sellainen metallinen paletti jolle voi tuotetta ottaa pienen määrän purkista. Paletinkin desinfioin ennen käyttöä. Mut joo, vähän hankalaa on enkä siksi pidä purkeista :)

      Poista
    4. Jep, onhan se proseduuri :)

      Poista
  3. Kiinnostaa ehdottomasti :) Näistä itselleni oli ainoastaan Lumene tuttu ja siitäkin taitaa olla useampi vuosi kun olen tullut ko.pohjustajaan tarttuneeksi. Oma suosikkini on UD:n kuuluisa primer, tosin siinäkin on nykyisin samanlainen levitystapa kuin Smashboxilla mistä en välitä (itseasiassa nappasin sen omastani poikki ja puristelen tuotetta tuubista entiseen tapaan :D), uutena suosikkina melkeinpä on Wet n Wild:n edullinen primer - kannattaa tutustua myös siihen joskus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla :)
      Lumene taitaa olla monelle suomalaiselle se eka merkki jonka avulla tutustuu eri tuotteisiin! Itsekin käytin tyytyväisenä heidän pohjustajaa mutta nyt olen löytänyt paremman vaihtoehdon.

      Oho, WnWlla on oma pohjustaja? Kivaa että näitä alkaa olla eri hintaryhmien merkeillä! Pitääpä tutustua siihen, kiitos vinkistä :)

      Poista
  4. Smashboxin 24hour photo finish shadow primer. Kauhea nimihirviö, mutta ehdottomasti paras mitä olen käyttänyt! Jännän vahamainen tuntuma, ja pitää meikin paikallaan. Jos jotain negatiivista, niin mukana saisi olla vähän väripigmenttiä, niin samalla sais silmäluomen kirjavuudet piiloon..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua kiinnostaa tuo Smashbox 24h! Olen kuullut siitä paljon kehuja. Ehkä kun tämä Too Faced loppuu, en korkkaakaan heti perään uutta samanlaista vaan kokeilen väliin jotain uutta, vaikka tuota Smashboxin pohjustajaa!

      Poista
  5. Lumene ei toimi mulla ollenkaan, muutenhan se olisi hyvä kun helposti saatavilla. Minä sain sen oman Ardenin MyLook-nettikaupasta ja siellä se maksaa n. 20 e. Mutta se minun on aika lirua ja sitä saa kuivattaa luomella n. minuutin, muuten menee viiruiksi. Sementtiä se ei ole joten onkohan se minun sitten joku ihme yksilö...MyLook kyllä käsittääkseni myy ihan ok kamaa. Mutta pitää meikin paikoillaan kaksoispohjustuksen kanssa.

    Too Faced on loistavaa, joskus käytin kun sitä sai vielä nettikaupoista. NARSista ei ole kokemusta. Smashboxin se toinen pohjustaja on hyvä, peitepuikkopakkauksessa oleva. Samaten MAC silmämeikinpohjustaja olisi varmasti mieleesi, ei pettänyt kertaakaan. Ja mun luottotuote on tällä hetkellä juurikin tuo Anonyymin mainitsema Smashbox 24 Hour ( harmaa tuubi ), ei ole pettänyt kertaakaan ja pitää meikin aisoissa ihan yömyöhään asti <3

    Tosi kiva postaus, kirvoitti kirjoittamaan pitkän kommentin! Ja ehdottomasti kiinnostaa postaus nuista Smashboxin pohjustajista, olen omaani käyttänyt vasta niin vähän aikaa. Mutta tuo valkea on hyvä peruspohjustaja, sopii vaaleille meikeille hyvin ja sellaiselle joka haluaa yhden kaikille meikeille sopivan värillisen pohjustajan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa kivaa että postaus kiinnosti :)

      Jännä juttu että sun Arden-pohjustaja on ihan erilainen kuin mun 🤔😮 Omani ostin Carlsonilta muistaakseni... Yhden tutun kanssa oli puhetta siitä pohjustajasta kerran kun selvisi että molemmilla on se käytössä ja hänkin päivitteli että on aika paksua se aine. Mutta ehkä siitä on eri versioita?

      Smashbox 24h on iso ehdokas mun seuraavaksi silmämeikinpohjustajaksi 🙂 Kaikki sitä kehuu!

      Poista
  6. TFSI on paras. Mulla ei toimi esim UDPP yhtään. TFSI.n perässä on tullu reissattua. Viimeksi Barcelonaan 😂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on paras! Itsekin kesäreissua suunnittelin vähän sitäkin silmällä pitäen, missä olisi Sephora (= ja Too Faced!) 😊

      Poista
  7. TFSI on paras. Mulla ei toimi esim UDPP yhtään. TFSI.n perässä on tullu reissattua. Viimeksi Barcelonaan 😂

    VastaaPoista
  8. TFSI on paras. Mulla ei toimi esim UDPP yhtään. TFSI.n perässä on tullu reissattua. Viimeksi Barcelonaan 😂

    VastaaPoista

Tervetuloa kommentoimaan! Please tell me what you think!